واقعیت افزوده چگونه صنعت آموزش را متحول می‌کند؟

سرفصل های محتوا

صنعت آموزش همیشه یکی از اصلی‌ترین صنایع در حال رشد در جوامع مختلف بوده است. عدم استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های آموزشی، تفاوت چندانی با کنار گذاشتن آموزش ندارد.

صنعت آموزش و اهمیت تکنولوژی در آن

صنعت آموزش همیشه یکی از اصلی‌ترین صنایع در حال رشد در جوامع مختلف بوده است. عدم استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های آموزشی، تفاوت چندانی با کنار گذاشتن آموزش ندارد. بررسی این صنعت همواره به ما یادآور می‌شود آموزش اثربخش‌تر، نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن دارد. واقعیت افزوده (Augmented Reality) یکی از همان تکنولوژی‌هایی است که اگرچه مستقیما برای صنعت آموزش ساخته نشده، اما یک ابزار کاربردی برای بهبود آن به حساب می‌آید.

واقعیت افزوده و تحول در دنیای آموزش

اگرچه واقعیت افزوده صرفا به عنوان یک ابزار آموزش آنلاین یا حضوری ساخته نشده است؛ اما می‌توان آن را به شکل‌های مختلف و در موضوعات متنوع مورد استفاده قرار داد. اضافه شدن AR به صنعت آموزش از دو جهت قابل تامل است:
    • واقعیت افزوده می‌تواند هزینه‌های صنعت آموزش را به میزان چشمگیری کاهش دهد.
    • این تکنولوژی می‌تواند کیفیت آموزش را ارتقا بخشد.
این دو ویژگی، استفاده از واقعیت افزوده در زمینه آموزش را کاملا منطقی نشان می‌دهد. به همین دلیل در سال‌های اخیر و بعد از معرفی تکنولوژی AR شاهد استفاده گسترده آن در استارتاپ‌ها و شرکت‌های تولیدکننده محصولات و برنامه‌های آموزشی بوده‌ایم. این در حالی است که در برخی از کشورهای دنیا مانند ژاپن و انگلستان، واقعیت افزوده به سرعت وارد سیستم آموزش و پرورش آن‌ها شده است.
در ادامه با برخی از مزایایی که واقعیت افزوده برای آموزش ایجاد می‌کند، آشنا می‌شویم:

۱- افزایش یادگیری

شاید اصلی‌ترین دلیل برای ورود AR به مفاهیم آموزشی، بالاتر بردن میزان یادگیری و کیفیت آن باشد. واقعیت افزوده با ایجاد تجسم بهتر در ذهن دانش‌آموزان و دانشجویان باعث درک بهتر مفاهیم آموزشی می‌شود. به همین خاطر می‌توان انتظار داشت هم کیفیت یادگیری افزایش یافته و هم میزان فراموشی مطالب به حداقل برسد.

۲- عدم نیاز به آموزش

ورود یک تکنولوژی جدید به صنعت آموزش، نیازمند یادگیری مهارت‌های استفاده از آن است. این یادگیری هم هزینه‌های مالی داشته و هم برای رسیدن به آن نیاز به صرف زمان قابل توجهی است. اما خوشبختانه برای استفاده از AR نیازی به یادگیری نخواهد بود. تقریبا بیشتر کسانی که با تلفن‌همراه خود به خوبی کار می‌کنند، می‌توانند با اپلیکیشن‌های مبتنی بر واقعیت افزوده نیز به سادگی کار کنند.

۳- کاهش تجهیزات آموزشی

اگرچه چیزی نمی‌تواند مانند یک آزمایشگاه کامل، قدرت یادگیری افراد را در زمینه‌های علمی بالا ببرد، اما واقعیت افزوده می‌تواند استفاده از این تجهیزات را به حداقل برساند. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که مراکز آموزشی محروم از امکانات آزمایشگاهی را در نظر بگیریم. در واقع برای این مراکز نه تنها AR یک مزیت به حساب نمی‌آید، بلکه می‌توان آن را تنها راه نجات این مراکز دانست.

۴- افزایش تعامل و علاقه افراد به آموزش

آموزش به شیوه‌های سنتی معمولا برای برخی از افراد کسل‌کننده به نظر می‌رسد و همین مسئله روی بازدهی آموزشی آن‌ها تاثیرات منفی بسیار زیادی خواهد داشت. به کمک واقعیت افزوده می‌توان دانش‌آموزان و دانشجویان را در طول مسیر آموزش، بیشتر با مفاهیم مرتبط درگیر کرده و علاقه آنها را به این مفاهیم افزایش داد.

۵- بهبود مهارت‌های کار تیمی

زمانی که تعامل و علاقه افراد نسبت به کارهای آموزشی افزایش یابد، می‌توان آن‌ها را با بالاترین بازدهی در کارهای تیمی شرکت داد. در آموزش‌های سنتی معمولا کار تیمی کمی کسل‌کننده به نظر می‌رسد. اما AR کمک می‌کند تا این کارهای تیمی به ظاهر کسل‌کننده، کاملا جذاب و هیجان‌انگیز دیده شوند.

۶- بهبود دید کلی نسبت به مفاهیم آموزشی پیچیده

برخی از مفاهیم آموزشی، به دلیل انتزاعی بودن یا پیچیدگی بالا، هم آموزش‌دهندگان و هم دانش‌آموزان را به دردسر می‌اندازد. واقعیت افزوده کمک می‌کند تا در ابتدای آموزش، افراد بتوانند یک دید کلی نسبت به مفاهیمی که قرار است آموزش ببینند، پیدا کنند.

۷- بالا بردن سرعت یادگیری

در بیشتر موارد سرعت یادگیری و کیفیت آن با هم نسبت عکس دارند. اما AR نقطه تلاقی در این مورد است و به کمک آن می‌توان علاوه بر افزایش سرعت یادگیری، کیفیت بسیار مطلوبی را هم از آن انتظار داشت. این سرعت بالا از طریق درگیر کردن افراد با آموزش و تصویرسازی‌های متناسب با آن و به کمک واقعیت افزوده ایجاد می‌شود.

۸- ایجاد محیط آموزشی ایمن و کارآمد

برخی از مفاهیم آموزشی، نیازمند آموزش‌های عملی با هزینه‌هایی به نسبت بالا هستند. این هزینه از نظر مالی و جانی برای بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه‌های بزرگ دنیا یک چالش مهم است. AR ، کمک می‌کند یک دانشجوی پزشکی، برای جراحی قلب تمرین کرده و یا یک دانشجوی فضانوردی، فضاپیمای مورد نظر خود را از نزدیک دیده و قابلیت‌های آن را مشاهده کند.

۹- قابلیت دسترسی بالا

از آنجایی برای استفاده از مزایای واقعیت افزوده فقط به یک تلفن‌همراه هوشمند نیاز است، می‌توان اپلیکیشن‌های آموزشی مبتنی بر AR را به سادگی در دسترس افراد مختلف قرار داد. بر اساس آمار، ۷۳ درصد از نوجوانان دنیا تلفن‌همراه هوشمند دارند و می‌توانند از این قابلیت نهایت استفاده را ببرند.