عینک هوشمند اپل

سرفصل های محتوا

هر چند سال یک‌بار، محصولی انقلابی و جدید رونمایی می‌شود که در پشت صحنه، مدت‌ها روی تحقیق و توسعه آن کار شده و اکنون قرار است تحولی در دنیای گجت‌های هوشمند ایجاد کند. دستگاهی مرموز که همواره بازار شایعات و رویا پردازی‌ها درباره آن داغ بوده، اما هیچ‌گاه از نزدیک شانس لمس آن را نداشتیم. یکی از نمونه‌های بارز چنین محصولاتی، عینک هوشمند اپل یا همان Apple Glasses است.

اما چه چیز این محصول را به محوری جذاب برای شایعات و تخیلات کاربران و حتی کارشناسان تبدیل کرده است؟ جدای از این که این عینک هوشمند از تولیدات اپل به شمار می‌رود؛ قرار است محصولی باشد که قاعده بازی را به نفع عینک‌های هوشمند که تا کنون با نگاه سرد کاربران و کارشناسان مواجه شده بودند، تغییر دهد و ققنوسی باشد برخاسته از خاکستر محصولاتی همچون گوگل گلس و عینک اسنپ‌چت.

اپل پیش از این نیز ثابت کرده اگر فقط از پس یک کار خوب برآید؛ این است که به تنهایی و با معرفی یک محصول جدید، می‌تواند سایر شرکت‌ها و رقبا را به دنباله‌روی از خود ترغیب کند و بازار جدیدی را شکل دهد که خودش از مهره‌های تاثیرگذار آن باشد.

یکی از معدود مواردی که تمامی شایعات یک‌صدا به آن اشاره می‌کنند، بهره‌مندی عینک هوشمند اپل از فناوری واقعیت افزوده است. این فناوری اصلی‌ترین ویژگی محصول نهایی کمپانی آمریکایی خواهد بود. واقعیت افزوده یا AR، با افزودن لایه‌ای از اطلاعات مجازی به دنیای واقعی پیرامون ما، جهانی جدید را خلق می‌کند. نمونه‌‌های کوچکی از این فناوری را می‌توان در بازی‌های ویدیویی مانند پوکیمون گو مشاهده کرد، اما کاربرد این تکنولوژی فراتر از سرگرمی‌هایی مانند بازی‌های موبایلی است.

چالش عینک‌های واقعیت افزوده فعلی این است که به نمایشگرهای شفاف در مقابل دو چشم کاربر نیاز دارند که بتواند محتوای تولید شده را با کنتراست و وضوح مناسب نمایش دهد. نمایشگرهای شفاف چند سالی است که در بازار حضور دارند، اما ماجرای عینک مورد بحث ما متفاوت است. همه ما اپل را به عنوان شرکتی می‌شناسیم که محصولاتش در بازار راه خود را می‌سازند و بنابراین، نمونه نمایشگر‌های شفاف موجود در بازار برای این عینک به اندازه کافی خوب نخواهند بود. به همین دلیل، این کمپانی در چند سال گذشته علاوه بر جذب متخصصان حوزه واقعیت افزوده، شرکت‌های فعال در این زمینه را نیز به مالکیت خود در آورده‌ است تا از حقوق مالکیت معنوی و تخصص آن‌ها در تولید این عینک بهره بگیرد.