گوگل، عینک های واقعیت افزوده خود را به نمایش گذاشت

سرفصل های محتوا

گوگل توانست کنفرانس توسعه‌دهندگان 2022 را با یک غافل‌گیری بزرگ تمام کند. این شرکت با نگاه کوتاهی به جدیدترین عینک واقعیت افزوده خود داشت و قابلیتی را روی آن به نمایش درآورد.

پیش از این و حدود یک دهه پیش، زمانی که غول جستجو عینک هوشمند گوگل گلس را معرفی کرد، نتوانست جامعی از کاربران مصرف‌کننده را برای عینک‌های متصل به اینترنت خود پیدا کند. درطول کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O، این شرکت یک عینک را با استفاده از نسخه AR Google Translate نشان داد. متأسفانه، این محصول تنها یک نسخه‌ی پیش‌نمایش بوده و کمپانی گوگل هنوز تا تجاری‌سازی آن، راه زیادی در پیش دارد.

مدیرعامل Google/Alphabet، واقعیت افزوده را «مرز جدید محاسبات» نامید و با جمع‌بندی مجدد تلاش‌های موجود که به‌تازگی معرفی شدند.
ازجمله Multisearch و Scene Exploration در Google Lens، و Immersive View در Maps، شروع به کار کرد.

اگرچه بخش بزرگی از شرکت‌ها تمرکز خود را در ساخت عینک‌های هوشمند گذاشته‌اند.
ولی هنوز هیچ شرکتی نتوانسته عینکی با یک قابلیت کارآمد بسازد و نگرانی‌های امنیتی خود را کنار بگذارند.

تنها چیزی که به نمایش گذاشته شد، ویدیوی ضبط‌ شده‌ای از ایده نمونه اولیه یک عینک واقعیت افزوده بود. با این حال، ایده‌ای که در این ویدیو دیده شد، آینده جذابی را در حوزه واقعیت افزوده به تصویر کشید.

یکی از مدیران محصول گوگل به کسی که این عینک هوشمند را پوشیده می‌گوید: «تو باید حرف‌هایی که من می‌زنم، را به‌صورت مکتوب و همزمان ببینی. چیزی شبیه زیرنویس اما در دنیای واقعی.» در ادامه نمایی از آن‌چه کاربر در پشت عینک خواهد دید به‌صورت مفهومی به نمایش درآمد. این صحنه نشان می‌دهد که حرف‌های فرد مقابل به‌صورت لحظه‌ای ترجمه می‌شود.

اما فعلا مشخص نیست که این ایده چه زمانی به یک محصول مصرفی تبدیل خواهد شد و در عمل چقدر موفق کار خواهد کرد. افزون بر این، نمی‌دانیم که این پروژه همان پروژه Iris گوگل است که در گزارش‌ها به آن اشاره شده بود یا با پروژه متفاوتی روبرو هستیم.

با این حال، می‌توانیم امیدوار باشیم که برای آینده حوزه عینک‌های واقعیت افزوده حداقل یک ایده کاربردی را در نظر گرفته است.